Top
Te zien in het Textielmuseum: Kleur & Abstractie - Irene van Krieken
fade
3883
post-template-default,single,single-post,postid-3883,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,flow-ver-1.3.7,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-vertical,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-slide-from-top,eltd-dark-header,eltd-header-style-on-scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive
Rafael Roozendaal Abstract browsing

Te zien in het Textielmuseum: Kleur & Abstractie

In de kerstvakantie bracht ik een bezoekje aan museum De Pont in Tilburg. Aangezien het Textielmuseum op een steenworp afstand ligt, ben ik daar ook nog even binnengelopen, voor de expositie ‘Kleur & Abstractie I Generaties in Dialoog’.

 

 

Geduldige mensen

 

De expositie besteedt ruimte aan twee generaties textielkunstenaars, met werk van de jaren ’60 tot heden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kunstenaars geboren in de periode 1915-1945 en de jongere generatie. Wat hen bindt, is hun liefde voor kleur en abstractie. Alle werken komen uit de eigen collectie van het Textielmuseum. Het eerste dat opvalt wanneer je de expositieruimte inloopt, zijn de grote, kleurrijke wandkleden bestaand uit gekleurde vlakken. Voor mij voelt deze vorm van textielkunst als ‘collages voor héél geduldige mensen’. Waar ik mijn materiaal kan knippen en scheuren, of laagjes over elkaar heen kan plakken als ik niet tevreden ben, vergt het maken van textielkunst naar mijn idee nog meer precisie en planning. Het gaat hierbij niet alleen om het combineren van vorm, kleur en materialen, maar vooral om het ontwikkelen van het materiaal zelf. Alsof je een collage maakt van papier dat je eerst zelf gemaakt hebt.

 

 

Product én proces

 

Raw Color paletWat ik vooral boeiend vond om te zien, zijn de kunstwerken die er op het eerste gezicht uitzien alsof ze met tientallen verschillende kleuren draad gemaakt zijn. Pas wanneer je ze van dichtbij bekijkt, zie je dat de kleuren ontstaan doordat er talloze basiskleuren draad met elkaar gemengd zijn om precies díe kleur te vinden die de kunstenaar voor ogen had. Daarnaast is het mooi dat de tentoonstelling niet alleen de eindproducten laat zien, maar ook het proces. Natuurlijk trekken de kleurrijke wand- en vloerkleden in eerste instantie de aandacht, maar daarnaast zijn ook de experimenten, de ‘tussenstappen’ te zien. Een voorbeeld daarvan zijn de kleurstalen die designstudio Raw Color (zie de foto) maakte ter voorbereiding op een serie vloerkleden.

 

 

Peter Struycken

 

Nog indrukwekkender is het kleurenpalet van Peter Struycken. Met slechts 8 verschillende gekleurde en 1 witte draad maakte hij met behulp van een computer een geweven kleurenpalet van 241 kleuren. Wauw.

 

 

Peter Struycken palet

 

 

Die kleuren zijn terug te zien in Struyckens werk ‘Boulez’. Al voor ik de titel las (deze verwijst naar de in 2016 overleden componist Pierre Boulez) voelde ik het ritme. Het werk, bestaand uit gekleurde vlakken die samen een abstract geheel vormen, deed me denken aan de ‘Victory Boogie-Woogie’ van Mondriaan. Toen ik deze in het echt bekeek kreeg ik er dezelfde sensatie bij, alsof je het werk niet alleen kunt zien maar ook kunt horen. Omdat het een beetje donker was in de ruimte, doet de foto die ik van ‘Boulez’ maakte niet echt recht aan het werk. Op de site van het Textielmuseum kun je het werk bekijken. Het is trouwens leuk om meer te lezen over deze kunstenaar (bijvoorbeeld dit interview), omdat hij bezeten is van kleur en zich daar jarenlang in heeft verdiept. Tenzij je piepjong bent, ken je zijn werk trouwens. Struycken ontwierp ook de 1981-serie postzegels met Beatrix’ portret.

 

Even tussendoor: mocht het je opvallen dat ik meer foto’s plaats van kleurenpaletten dan van de eindproducten: dat klopt. Ik word echt héél blij van kleurenpaletten. Dat uit zich onder in het al jaren confisqueren van verfstaaltjes bij bouwmarkten, gewoon ‘om te hebben’. Zodra ik in de buurt ben, pik ik er even een paar mee. Geen punt bij Karwei hoop ik dan maar 😉

 

 

Rafaël Rozendaal

 

Waar je daarnaast niet omheen kunt in de expositie, is het werk van Rafaël Rozendaal. Hij heeft een methode gevonden om websites om te zetten naar abstracte kleurrijke werken, opgebouwd uit vlakken in 10 verschillende kleuren. Zo maakt hij van de wirwar van tekst en afbeeldingen een soort abstracte variant. De afbeelding hiernaast is Rozendaals versie van mijn eigen homepage. Je kunt het ook zelf uitproberen: hier kun je een uitbreiding van Chrome aanzetten en internetten door de ogen van Rafaël Rozendaal. Hij heeft inmiddels een deel van de digitale werken omgezet in wandkleden, die onder de titel ‘Abstract Browsing’ in het Textielmuseum te zien zijn. Je vindt er onder andere Amazon en Twitter.

 

Rafael Rozendaal Abstract Browsing

 

TextielLab

 

De expositie is niet heel groot, maar er valt een heleboel te ontdekken. Daarnaast is in het Textielmuseum nog veel meer moois te vinden. Breng ook vooral een bezoekje aan het TextielLab, de werkplaats waar met veel zorg nieuwe technieken worden ontwikkeld op het gebied van textiel. Met behulp van computers wordt volop geëxperimenteerd met weven, breien en andere textiele vormen. Je kunt er studenten van textielopleidingen tegenkomen, maar ook kunstenaars en modeontwerpers.

 

 

Winkel & café

 

Ik heb geheel uit eigenbelang besloten dat als ik een blog wil schrijven, ik ook compleet moet zijn. Een bezoek aan de museumwinkel en het museumcafé zijn dus verplicht. De museumwinkel van het Textielmuseum is de moeite waard. Handgemaakte sjaals, keukentextiel, dekens, in de mooiste kleuren en patronen. Ik wist me (enigszins) in te houden en kocht alleen een boek: ‘Het geheime leven van kleuren’ van Kassia St Clair. Daarover later ongetwijfeld meer.

Het museumcafé is ontworpen met de industriële sfeer van het gebouw in gedachten. Voor de aankleding zijn uiteraard textiele technieken gebruikt. Het was niet echt weer om buiten te zitten, maar het terras lijkt me in de zomer een prima plek om na te praten!

 

De tentoonstelling ‘Kleur en Abstractie I Generaties in dialoog’ is nog te zien tot en met 3 maart in het Textielmuseum Tilburg.

 

Elke maand wat inspiratie ontvangen op het gebied van kunst en creativiteit? Sluit je dan aan bij mijn mailinglist!

 

No Comments

Post a Comment