Top
Show your work! - ook wanneer je geen genie bent - Irene van Krieken
fade
1929
post-template-default,single,single-post,postid-1929,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,flow-ver-1.3.7,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-vertical,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-slide-from-top,eltd-dark-header,eltd-header-style-on-scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Show your work! – ook wanneer je geen genie bent

Eén van de eerste posts die ik op mijn blog plaatste, ging over een expositie waar ik aan meedeed. Speciaal voor deze expositie maakte ik een collage, passend bij het thema dat centraal stond. Ik merkte dat het maken van iets dat daadwerkelijk aan de muur komt te hangen veel nieuwe uitdagingen opleverde. Een werk inlijsten en aan de muur hangen, daarmee zeg je dat iets ‘af’ is, en erger nog: goed genoeg. In mindere mate geldt hetzelfde bij het delen van je werk op bijvoorbeeld social media. Wanneer is iets ‘goed genoeg’ om te delen? Wat laat je zien en wat niet? Austin Kleon schreef er een boek over: ‘Show your work! 10 manieren om je creativiteit met de wereld te delen’.

 

 

Ben ik wel interessant?

Doe jij aan zelfpromotie? Of krijg je al de koude rillingen bij het woord? Ik zie soms mensen om me heen die van nature goed zijn in het promoten wat ze doen. Ze weten waar ze goed in zijn, zijn overtuigd en zijn niet bang om dat te laten weten. Soms betrap ik me op het stemmetje in mijn hoofd dat zegt “jezelf zo op de voorgrond zetten, dat hóórt niet!”. Ik vind het zelf dan ook moeilijk. Al die twijfels… is het goed genoeg? Hebben mensen er wel wat aan? Zitten ze te wachten op mijn collages? Zijn mijn blogs te lang? Te kort? Post ik te vaak? Of niet vaak genoeg? Wanneer is het interessant voor anderen en wanneer denken mensen ‘heb je haar weer’?

 

Show your work!

Austin Kleon schreef ‘Show your work!’ voor iedereen die een hekel heeft aan zelfpromotie, dus geen wonder dat het me aansprak. Het is niet per se gericht op beeldend kunstenaars, maar ook op alle anderen die iets doet met creativiteit: schrijvers, docenten en ondernemers bijvoorbeeld, zowel op professioneel als beginnend niveau. Wat heel mooi is, is dat het boek eigenlijk helemaal niet over zelfpromotie gaat (hoe verkoop ik mijn werk of mijn ideeën?), maar over delen. Delen van je werk, maar ook delen van je ideeën, technieken, inspiratiebronnen en kennis. ‘Je werk laten zien’ betekent niet het eindproduct laten zien, maar je werk in brede zin: het hele proces. Dat sluit mooi aan op het doel van mijn blog.

 

 

Je hoeft geen genie te zijn

Het uitgangspunt van Kleon is dat de ‘lone genius’-mythe (de afgezonderde genie die pas naar buiten komt als hij perfect resultaat heeft om te laten zien) onzin is. Of we nu kijken naar de 21 eeuw of naar het verleden: creativiteit is geen antisociaal proces. Creatieve mensen organiseren een ‘scene’ om zich heen: een netwerk van mensen die elkaar beïnvloeden. Je hoeft niet briljant te zijn, als je maar iets bijdraagt, hoe klein ook. Netwerken betekent bij Kleon niet dat je naar bijeenkomsten hoeft om jezelf te verkopen, maar dat je vooral nadenkt over wat je kunt bijdragen aan een netwerk, waar jouw waarde voor anderen zit.

 

 

Wees authentiek

Het boek is klein van formaat en leest als een trein. Veel van de ideeën gaan over dicht bij jezelf blijven. Wanneer je deelt waar jij van houdt, trek je de mensen aan die daar ook van houden: wees dus zo authentiek mogelijk. In onderstaande video formuleert Kleon het als volgt: “het mooie van een boek schrijven is dat je daarna de mensen ontmoet die je eigenlijk had moeten ontmoeten voor je het boek schreef”. Je werk delen leidt volgens Kleon tot ‘free education’: niet alleen voor degene die het ziet, maar ook voor jezelf. Kleon heeft specifieke aandacht voor wat hij het ‘rariteitenkabinet’ noemt: de inspiratiebronnen die specifiek voor jou veel betekenen. Jouw verzamelingen, herinneringen, ideeën… deel dus niet de dingen die ‘hip’ zijn, want die laten niet zien wie jij bent.

 

 

 

Deel elke dag

Kleon moedigt je aan om elke dag iets kleins te delen. Dat hoeft niet een eindproduct te zijn, maar mag ook een gedachte zijn, een stap in het proces of een inspiratiebron. Deze stroom van ideeën groeit langzamerhand uit tot een voorraad. Het verzamelen van al deze kleine deelmomenten moet je niet opvatten als promotie, maar als een manier waarop je jezelf steeds verder ontwikkelt. Elke dag delen voelt voor mij nog wat veel, maar ik heb wel besloten Kleons advies op te pakken om dagelijks een logboek bij te houden met wat ik rondom creativiteit gedaan heb: wat ik gelezen, gezien heb, wie ik gesproken heb. Dit om ook de kleinere momenten van inspiratie en ontwikkeling vast te leggen.

 

Mijn blog over dit boek is mijn deelmoment voor vandaag! Je hebt het boek zo uit op een luie zondagmiddag, maar het biedt veel kleine, goed toepasbare ideeën. Daarnaast is het boek aanstekelijk door alle illustraties en voorbeelden.

 

‘Show your work!’ ‘Tien manieren om je creativiteit met de wereld te delen’ – Austin Kleon, 2014

No Comments

Post a Comment

Op de hoogte blijven?

Wil je automatisch op de hoogte blijven van nieuwe updates? Laat dan je emailadres achter!