Top

Over Irene

In het kort

Hoewel ik op dit moment noodgedwongen niet als muzikant actief ben, zit muziek in mijn bloed en voel ik me nog steeds muzikant. Naast klarinet speel ik basklarinet en uitermate slecht piano.

Ik ben veel bezig met beeldende kunst, en dan met name met papier (collagetechniek). Daarnaast maak ik af en toe uitstapjes naar andere middelen, zoals potlood, houtskool, acrylverf en pastelkrijt.

Schrijven doe ik met steeds meer plezier. Naast dit blog werkte ik als mee aan een fotografieproject, was ik co-auteur van een boek en ben ik net begonnen met een serie blogs voor de Sound Trip Academy;

In mijn werk als onderwijskundige en docent Sociaal Pedagogische Hulpverlening begeleid ik onder andere studenten bij hun afstuderen en coach ik studenten die zijn vastgelopen of vertraagd in hun studie.


Waar het begon: muziek

Muziekles, spelen in een orkest, ensembles of gewoon thuis op mijn slaapkamer: ik was er druk mee als kind. Toen mijn muziekschooldocent voorstelde om een op een conservatorium (het huidige Codarts) te gaan kijken, was dat een logische stap. Het voelde gewoon als ‘meer muziek’, dus waarom zou je het niet doen? Ik combineerde een paar jaar de vooropleiding met mijn middelbare school en stroomde daarna door naar de opleiding Klassieke Muziek. Na nog meer uur spelen mondde dat uit in een diploma Klassieke Muziek.

Meer dan zelf spelen

Zoals de meeste studenten op het conservatorium doen, begon ik tijdens mijn opleiding ook met lesgeven. Naast mijn klarinetleerlingen begeleidde ik ensembles en kinderorkesten en ik besloot veel meer te willen weten over leren en didactiek. Na mijn afstuderen koos ik daarom voor een bachelor- en masteropleiding onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht. De stage tijdens mijn master bracht me richting het hoger onderwijs: sinds 2007 werk ik met veel plezier bij de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Hogeschool Rotterdam. Oorspronkelijk vanuit mijn stage als beleidsmedewerker, maar het lesgeven begon ook hier al snel te trekken. Een jaar later stond ik voor de klas, ook met muziek als specialisme.

Beeldende kunst

Tijdens een workshop portretschilderen in het kader van ‘talentontwikkeling’ op mijn werk ontdekte ik mijn plezier in het bezig zijn met beeldende middelen. In dat halve uurtje dat we met een aantal collega’s wat aanrommelden met verf en vooral veel lol hadden, merkte ik hoe vanzelfsprekend het aanvoelde om op deze manier bezig te zijn. Ik besloot de workshop een vervolg te geven en vanaf 2009 volgde ik diverse cursussen bij Atelier Lokaal in Lekkerkerk. Tijdens de cursussen maakte ik met veel verschillende middelen kennis, maar het werken met papier bleek me het meest voldoening te geven. Vooral het spelen met kleur en patronen inspireert me bij het maken van mijn werk.

Meer dan muziek!

Ik realiseerde me gaandeweg dat ik als kind helemaal niet ‘altijd’ bezig was met muziek: ik was daarnaast dol op tekenen, schilderen, knutselen met papier… In een huis met een handige vader en moeder was er aan inspiratie, ruimte en materiaal nooit gebrek. Gek eigenlijk dat je dat enigszins ‘vergeet’, want zo lang ik me kan herinneren hing het tastbare bewijs ervan in mijn slaapkamer. Naast de ets die mijn oma maakte bij mijn geboorte en een met een vogeltje beschilderd boomblad dat mijn vader meenam tijdens een van zijn reizen, hing een klein schilderijtje van mijzelf. Ik noemde het abstracte kunstwerk grappend ‘vrouw met kruik’ hoewel ik dat op vierjarige leeftijd vast niet van plan was om te schilderen. Het heeft ook nu nog een ereplekje in mijn woonkamer, als herinnering aan het gemak en de soepelheid waarmee je als kind spontaan iets moois weet te maken en waar je als volwassene nog wel eens naar terugverlangt…

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.