Top
Te zien in het Kunstmuseum: Monet - Tuinen van Verbeelding
fade
4801
post-template-default,single,single-post,postid-4801,single-format-standard,eltd-core-1.1.1,flow-ver-1.3.7,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-type2,eltd-fixed-on-scroll,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-slide-from-top,eltd-dark-header,eltd-header-style-on-scroll,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Te zien in het Kunstmuseum: Monet – Tuinen van Verbeelding

Gedateerd. Te decoratief en oppervlakkig. Een onfortuinlijk resultaat van zijn ouderdom. Draagt niet bij aan de moderne kunst. Inhoudsloos, een tragisch slot en doodlopend einde. De reacties logen er niet om in de eerste helft van de 20e eeuw. Claude Monets werk werd dan ook vooral genegeerd. In 1952 verandert dat langzaam: het Gemeentemuseum Den Haag (het huidige Kunstmuseum) en Künsthaus Zürich gaan de samenwerking aan en presenteren Monets waterlelies als volwaardige expositie. Inmiddels behoren de schilderijen tot zijn meest geliefde werken, en tijdens ‘Monet: tuinen van verbeelding‘ zijn er 40 te bewonderen in het Kunstmuseum in Den Haag.

 

 

Monets tuinen

 

Monet schilderde zeer veel varianten van zijn waterlelies. Hij haalde de inspiratie dichtbij huis, in Giverny in Frankrijk. Hier legde hij twee tuinen aan: een bloementuin bij zijn huis en een watertuin, met onder andere een waterlelievijver. Het is bijzonder dat het werk dat in Giverny ontstaan is in zo’n groten getale te bewonderen is, want na 1952 is er alleen in 1986 nog een grote tentoonstelling rondom Monets werken te zien geweest in Nederland.

 

 

Steeds expressiever

 

Het kleurgebruik, het spiegelende water en de poëtische sfeer trekken veel mensen aan. Monet schilderde al vanaf jonge leeftijd landschappen, maar de werken die hij maakte in de laatste periode van zijn leven zijn het meest bekend. Waar de vroege werken zeer impressionistisch zijn, wordt hij in zijn latere werken meer expressief. Deze werken zijn abstracter en minder gedetailleerd dan zijn eerdere werk. Wanneer je de schilderijen van dichtbij bekijkt zie je de grote, soms bijna grove penseelstreken. Er wordt gezegd dat deze ontwikkeling ook ingegeven is door zijn achteruit gaande gezichtsvermogen.

 

 

 

De tuinen van verbeelding

 

De expositie laat naast veel prachtig werk van Monet ook een aantal van zijn inspiratiebronnen zien, waaronder Japanse prenten en glaswerk. Monet zelf was op zijn beurt weer een bron van inspiratie voor jonge kunstenaars als Jackson Pollock en Mark Rothko.

 

De expositie is zeer de moeite waard. Ik zou wel aanraden om een rustig moment te kiezen. Ik was er in de herfstvakantie meteen in de ochtend, en een uur later was het al druk binnen en stond er een lange rij bij de kassa. Wil je de rij vermijden? Dan kun je via de site van het Kunstmuseum online alvast een ticket kopen. Nog een tip: in het Kunstmuseum is ook een geweldige doorlopende expositie te zien van het werk van Piet Mondriaan.

 

De expositie ‘Monet: tuinen van verbeelding’ is nog te zien tot en met 2 februari 2020.

 

 

Elke maand wat inspiratie ontvangen op het gebied van kunst en creativiteit? Sluit je dan aan bij mijn mailinglist!

 

No Comments

Post a Comment